عرق زنیان



در باره گیاه زنیان و خواص بسیاری که عرق زنیان دارد، چه می دانید؟

زنیان یکی از  گیاهان دارویی می باشد که خواص دارویی فراوانی دارد. مصرف این گیاه بعنوان دارو بیشتر به‌صورت عرق زنیان است. البته در بعضی موارد می توان بذر این گیاه را بصورت جوشانده نیز مصرف نمود.

رفع مشکلات معده و دستگاه گوارشی از مهمترین خواص عرق زنیان می باشد. با توجه به گرایش افراد جامعه به سمت مصرف داروهای شیمیایی، می توان استفاده صحیح و کافی از عرق زنیان را که سرشار از فیبر، کربوهیدارت، چربی و  پروتئین می‌باشد، بعنوان جایگزین داروهای شیمیایی در نظر گرفت.




گیاه زنیان بومی کشور هندوستان است. اما بدلیل خواص و کاربرد های فراوانی که دراد در چندین کشور آسیایی و از جمله در کشور ما ایران هم، بعضی از پژوهشگران و کشاورزان چند سالی است که این گیاه را پرورش می دهند.

 گیاه زنیان دارای گل‌های  سفیدی است که عمر یک ساله دارند و  همین گلها تبدیل به بذر زنیان می شوند. بذر یا همان دانه های زنیان بیضی شکل و بسیار ریز  و دارای رگه‌هایی به رنگ های زرد و قهوه‌ای و سبز و  خاکستری می باشند. این گیاه طعم تند و تیزی دارد.

در صورتی که دستگاههای مناسب جهت عرق گیری از زنیان داشته باشید ، می توانید در حین عرق گیری از زنیان، اسانس زنیان را نیز جدا نمایید. اسانس زنیان بسیار تند  و تیز و در صورت تماس با پوست بدن تان تا چند روز احساس سوزش را خواهید داشت. خواص اسانس زنیان هم تقریبا شبیه خواص عرق زنیان است اما تاثیر بیشتری نسبت به عرق زنیان دارد. در اینجا به چند مورد از خواص اسانس زنیان می پردازیم:

خواص اسانس زنیان عبارتست از:

*درمان گرفتگی بینی

 *مسکن دردهای عصبی

*درمان کمردرد

*درمان دندان‌درد

*از بین برنده بوی بد واژن

*کاهنده درد  آرتروز

*ضداسپاسم

*درمان سردرد و میگرن

*خلط آور

*درمان گلودرد

*درمان سرفه

*پاکسازی رحم

*درمان سرماخوردگی

*مسکن دردهای  قاعدگی

طبیعت زنیان گرم است یا سرد یا معتدل؟

طبع زنیان گرم و خشک است، به همین دلیل عرق  زنیان نیز طبع گرم و خشک دارد. بنابراین توصیه می شود، هنگام استفاده از  عرق زنیان، زیاده روی نکنید، چرا که موجب ایجاد زخم در داخل دهان و بینی یا بر روی پوست تان شود. و با توجه به نیاز و نوع بیماری که دارید، از  عرق زنیان استفاده کنید.

طبع گرم عرق زنیان برای بهبود فعالیت دستگاه گوارشی و هضم سریع‌ غذا بسیار مناسب است. بنابراین اگر دچار مشکلات گوارشی هستید و از ناراحتی معده رنج می برید، عرق زنیان بهترین گزینه برای بهبود مشکلات گوارشی شما می باشد، که بهتر است هنگام تهیه عرق زنیان، طرز مصرف و مقدار مناسب برای مصرف را از فروشنده بپرسید، چرا که مصرف خودسرانه عرق زنیان هم باعث یروز برخی مشکلات دیگر می شود.

خواص عرق زنیان چیست؟

  1. عرق زنیان خاصیت ضد میکروبی داشته و مصرف آن باعث سلامت دهان و دندان‌ها می‌شود.
  2. مصرف مقدار مناسبی از عرق زنیان موجب بهبود عملکرد سیستم گوارشی و رفع عفونت و میکروب زدایی در معده و روده می شود.
  3. عرق زنیان برای درمان ورم معده و کمک به هضم سریع‌تر مواد‌غذایی بسیار کاربردی است.
  4. استفاده از عرق زنیان برای کاهش وزن و متناسب سازی اندام در مدت زمان کوتاه گزینه بسیار خوبی است.
  5. بانوان میتوانند با مصرف منظم عرق زنیان درد دوران قاعدگی را کاهش دهند.
  6. مصرف عرق زنیان جهت پاکسازی رحم از عفونت ها و باکتری ها توصیه می شود.
  7. برای رفع مشکلات تنفسی توصیه می شود مقداری عرق زنیان را استنشاق نمایید.
  8.  استنشاق عرق زنیان یا اسانس زنیان جهت کمک به درمان اختلالات ریوی توصیه می شود.
  9. برای درمان خارش و عفونت ناشی از گزیدگی حشرات، می توانید عرق زنیان را روی زخم بمالید.
  10. عرق زنیان برای بهبود عملکرد کلیه و مجاری ادرار و رفع عفونت‌هایی طولانی این نقاط از بدن نیز بسیار مفید است.
  11. برای دفع سنگ کلیه و همچنین دفع سنگ مثانه نیز می توانید روی عرق زنیان حساب کنید.


تاثیر عرق زنیان برای لاغر شدن

دانه‌های زنیان حاوی مقادیر بسیاری فیبر و کربوهیدارت می‌باشند. به  همین دلیل با تأمین انرژی مورد نیاز بدن و افزایش سوخت و ساز در بدن باعث کاهش اشتها و در نهایت لاغری می‌شوند. مصرف صحیح عرق زنیان در واقع انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های  روزانه را در بدن تأمین می‌ کند. بنابراین در مدت زمان کوتاهی شاهد کاهش چشمگیر اشتهای خود و جلوگیری از پرخوری خواهید بود. اگر شما هم راه‌های زیادی را برای  لاغری و تناسب اندام امتحان کرده‌اید، اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌اید،  پیشنهاد می‌کنیم برای یکبار هم که شده از عرق زنیان استفاده نمایید.

تحقیقات علمی نشان داده که مصرف دانه و یا عرق زنیان  باعث ذخیره انرژی در بدن شده و به این شکل شما تا مدت زمان طولانی احساس  گرسنگی نمی‌کنید. به‌عبارت دیگر دانه‌های زنیان مانند یک مکمل غذایی و ماده  انرژی‌ زا عمل کرده و  شما با کمترین مقدار غذا در روز می‌توانید به  فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.



این مطلب ادامه دارد....

جهت مشاوره رایگان یا خرید انواع عرقیات گلچکان زمانی، از جمله عرق زنیان گلچکان زمانی با ما تماس بگیرید:

شماره تماس با ما :

09159707245

در صورت پاسخ ندادن به تماس تلفنی ، لطفا پیامک دهید و در پیامک خود زمان مناسب جهت تماس تلفنی را اعلام فرمایید و صبور باشید. در اولین فرصت با شما تماس گرفته خواهد شد.