عرق اسطوخودوس

فایده و مضرات گیاه و عرق اسطوخودوس و آنچه بهتر است در مورد این گیاه بدانیم + روش و مقدار مصرف آن


گیاه اسطوخودوس که از خانواده  نعناعیان بوده و در شرایط آب و هوایی تقریبا سرد و کوهستانی رشد می کند، دارای خواصی بی نظیر میباشد که قصد داریم در این مقاله به این موارد بپردازیم.

اسطوخودوس گیاهی است چند ساله که به شکل بوته کوچک که ساقه های آن تا حدود طول یک متر رشد می کنند. د رانتهای ساقه های اسطوخودوس گل‌های کوچک خوشه‌ای آبی مایل به بنفش رشد می کنند. و اگر توسط حیوانات اهلی یا وحشی گیاه خوار، خورده نشوند ، همین گلها ، حاوی بذر گیاه می شوند. سرشاخه‌های برگدار و گل‌دار اسطوخودوس، بخش مورد استفاده این گیاه است که  علاوه بر اینکه بصورت دمنوش میتوان از آن استفاده کرد،  مصارف درمانی، عرق گیری و اسانس گیری نیز از آن‌ها به عمل می آید.

گیاه  اسطوخودوس دارای خواص و فوایدی همچون خاصیت  آرامش بخشی به جسم و روح انسان است. برخی از خواص گیاه و عرق اسطوخودوس عبارتند از:

1- تاثیر بسیار قوی و زیاد در رفع  آسم

2- درمان انواع زخم‌ها

3- درمان حالت تهوع مستمر در افراد مبتلا به حالت تهوع

4- موثر در سلامت و بهبود پوست و مو

5- تقویت معده و سیستم گوارش(یکی از گیاهان مورد استفاده در عرق چهل گیاه ، گیاه اسطوخودوس می باشد)

6- تاثیر بسیار قوی در پاکسازی کبد

در ادامه به برسی سه سوال زیر در مورد اسطوخودوس می پردازیم:

1- خواص اسطوخودوس چیست؟

2- طبع  اسطوخودوس گرم است یا سرد یا معتدل؟

3- مضرات استفاده نادرست یا زیاد از اسطوخودوس کدام است؟



1- خواص عرق اسطوخودوس

خواص درمانی اسطوخودوس  بسیار زیاد است. ما در این مقاله برخی از خواص گیاه و عرق اسطوخودوس توضیح خواهیم داد.


1- کاهش استرس با مصرف عرق اسطوخودوس

بوی اسطوخودوس باعث کاهش استرس و اضطراب می شود و با ایجاد حس آرامش در فرد موجب تسکین درد های ناشی از اعصاب می‌شود. روغن یا همان اسانس اسطوخودوس باعث آرامش سیستم عصبی بدن می شود. رایحه تازه‌ اسطوخودوس،  استرس و خستگی را در بدن کاهش می‌دهد. همچنین خواص اسطوخودوس موجب تسکین دردهای ناشی از قاعدگی در زنان و دختران می‌شود.


2- درمان زخم های درون دهان  روغن یا عرق  اسطوخودوس

استفاده از اسانس یا همان روغن اسطوخودوس برای بهبود زخم های دهانی بسیار موثر است. طرز مصرف به این شکل است که دو قطره از روغن یا اسانس اسطوخودوس را سه بار در روز در دهان خود ریخته و با چرخاندن آن در دهان می‌توانید به بهبود زخم‌های درون دهان کمک کنید.


3- پاکسازی کبد با دمنوش یا عرق اسطوخودوس

از خواص دیگر اسطوخودوس می توان به پاکسازی کبد چرب اشاره کرد.  مصرف گیاه یا عرق اسطوخودوس برای بهبود بیماری‌های کبدی و طحال و مجاری ادرار مفید است. مصرف منظم دمنوش یا عرق اسطوخودوس می‌تواند در پاکسازی کبد مفید باشد و باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات کبدی می‌شود.


4- درمان برخی از سر دردها در انسان با عرق اسطوخودوس

طب سنتی بر این باور است که نوشیدن  عصاره حاصل از برگ‌های گیاه لاوندر در  بهبود و تسکین سردرد موثر است. این  داروی گیاهی طعمی تلخ و گس دارد؛ اما  خاصیت و تاثیرگذاری آن به قدری زیاد  است که بیماران راضی به تحمل طعم این  گیاه دارویی می‌شوند. اسطوخودوس برای  درمان سردردهای میگرنی کاربرد دارد.  درمان سردرد‌های میگرنی از خواص  بابونه نیز محسوب می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

اسطوخودوس  حاوی مقادیر بالایی لینانول است و از این طریق به کاهش فشار خون  بالا و  کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و آترواسکلروزیس کمک  می‌کند. با  توجه به اینکه اسطوخودوس گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد،  استفاده  موضعی و خوراکی از این گیاه دارویی باعث تنظیم ضربان قلب و کنترل  تپش قلب  می‌شود.


درمان مشکلات معده

چای اسطوخودوس از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت و افزایش عملکرد معده است.



درمان بی‌خوابی

نوشیدن چای لاوندر قبل از خواب به افرادی که اختلال خواب دارند و شب‌ها  چندین بار از خواب می‌پرند، کمک می‌کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه  را تجربه کنند.

لاغری و کاهش وزن سریع

متخصصان طب سنتی مصرف چای اسطوخودوس را از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن می‌دانند.

درمان سرماخوردگی

بخور در دوران سرماخوردگی با اسطوخودوس سبب باز شدن مجاری تنفسی می‌شود.  استفاده از بخور اسطوخودوس پنج قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ  اضافه کنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اسطوخودوس با خواص ضدعفونی  کننده و ضدالتهابی خود التهابات بینی را بهبود می‌بخشد.

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی

برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته  شدن توسط نور آفتاب عصاره  اسطوخودوس گزینه ای بسیار مناسب است. همچنین برای درمان عفونت‌های پوستی  یکی از بهترین گزینه‌ها روغن اسطوخودوس است

درمان سرفه

نوشیدن چای یا جوشانده برگ‌های خشک شده اسطوخودوس در کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی مناسب است و موجب درمان سرفه می شود.


کاهش تشنج و اسپاسم عضله

اسطوخدوس کانال‌های کلسیم را مسدود می‌کند و از این طریق مانع از اسپاسم  می‌شود. روغن اسطوخودوس به کاهش تشنج و اسپاسم کمک می‌کند. ماساژ ناحیه شکم  با روغن اسطوخودوس و جذب آن موجب می شود که اسپاسم‌های دستگاه گوارش به  ویژه درناحیه روده ها درمان شود.